Assalamualaikum kepada reader2 n stalker2 sekalian . Enjoy yourself with this simple blog here !

Friday 30 September 2011

maRi maSak !! ^_^

assalamualaikum . . hai semua ! kali nie aku nak share resipi ngan korang semua . resipi nie simple je . kebanyakannya mesti dah tau . bubur nasi telur . memang senang nak buat bubur nie . first , aku masak bubur nie masa aku sem 2 dulu . duduk berdua dengan member aku , tak tau nak buat apa . so , aku masaklah . nie dah sem 5 . aku tak tau nak buat apa . jengok ke dapur . tengok2 ada bahan . apa lagi , masaklah . kalau korang nak tau , dah hampir seminggu aku makan bubur je . tu pun sebab member aku asyk ssuruh buat je . sedap katanya . entah betul entah tak . hahahahaha . jom aku bagitau bahan2nya and cara nak buat .


Bahan-bahan :
  • 1ulas bawang merah (dihiris)
  • 1ulas bawang putih (dihiris)''
  • 1pot beras*
  • serbuk perasa secukupnya
  • garam secukupnya
  • telur


p/s - bagi bahan yang bertanda '', tak letak pun takpe
- beras sukat berapa orang makan . 1pot boleh 4orang makan

Cara masak :
  1. Masak beras tadi sehingga menjadi bubur .
  2. Sementara nak tunggu bubur tu kembang sepenuhnya, panaskan sedikit minyak . Make sure api sederhana . (pastikan bubur tu betul2 dah kembang, baru boleh buat Cara ke2 nie)
  3. Tumis bawang2 yang dihiris tadi sehingga naik bau .
  4. Masukkan bahan2 yang ditumis tadi ke dalam bubur yang tengah menggelegak . Kacau hingga sebati .
  5. Masukkan garam dan serbuk perasa secukupnya.
  6. Pecahkan telur dan kocak2 .
  7. Agak2 dah nak pekat bubur tu, masukkan telur tadi . Kacau hingga sebati .
  8. Biarkan masak sepenuhnya dan siap untuk dihidang .

hasilnya . . 

senangkan ?? bubur nie sesuai untuk seisi keluarga . baby yang baru start nak belajar makan pun sesuai . 

Selamat mencuba !! ^_<

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...